STATUT
Liceum Ogólnokształcącego
dla Dorosłych w Chrzanowie
Ul. Piłsudskiego 14
§ 1
§ 2
Szkoła kształci słuchaczy w systemie stacjonarnym i zaocznym.
§ 3
Ilekroć w statucie jest mowa o:
1) dyrektorze – należy przez to rozumieć dyrektora Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych w Chrzanowie;
2) nauczycielach - należy przez to rozumieć nauczycieli zatrudnionych w Liceum Ogólnokształcącym dla Dorosłych w Chrzanowie;
3) słuchaczach - należy przez to rozumieć słuchaczy Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych w Chrzanowie;
4) LOD - należy przez to rozumieć Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych
w Chrzanowie;
5) organie prowadzącym - należy przez to rozumieć Powiat Chrzanowski;
6) rodzicach - należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad słuchaczem niepełnoletnim;
7) ustawie Prawo oświatowe - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 16 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996 z późn. zm.);
8) ustawie o systemie oświaty - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2018 r. poz.1457 z późn. zm.);
9) Karcie Nauczyciela – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. 2018 r. poz.967 z późn. zm.).
Cele i zadania szkoły
§ 4
1) traktowanie uporządkowanej, systematycznej wiedzy jako podstawy kształtowania umiejętności;
2) doskonalenie umiejętności myślowo-językowych, takich jak: czytanie ze zrozumieniem, pisanie twórcze, formułowanie pytań i problemów, posługiwanie się kryteriami, uzasadnianie, wyjaśnianie, klasyfikowanie, wnioskowanie, definiowanie, posługiwanie się przykładami itp.;
3) rozwijanie osobistych zainteresowań słuchacza i integrowanie wiedzy przedmiotowej z różnych dyscyplin;
4) zdobywanie umiejętności formułowania samodzielnych i przemyślanych sądów, uzasadniania własnych i cudzych sądów w procesie dialogu we wspólnocie dociekającej;
5) łączenie zdolności krytycznego i logicznego myślenia z umiejętnościami
wyobrażeniowo-twórczymi;
6) rozwijanie wrażliwości społecznej, moralnej i estetycznej;
7) rozwijanie narzędzi myślowych umożliwiających słuchaczom obcowanie z kulturą
i jej rozumienie;
8) rozwijanie u słuchaczy szacunku dla wiedzy, wyrabianie pasji poznawania świata
i zachęcanie do praktycznego zastosowania zdobytych wiadomości.
§ 5
1) rozwijanie kompetencji językowej i kompetencji komunikacyjnej stanowiących kluczowe narzędzie poznawcze we wszystkich dyscyplinach wiedzy;
2) przygotowanie słuchaczy do życia w społeczeństwie informacyjnym, w tym nabywania umiejętności wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji
z różnych źródeł oraz dokumentowania swojej pracy;
3) skuteczne nauczanie języków obcych;
4) edukacja zdrowotna, której celem jest rozwijanie u słuchaczy postawy dbałości
o zdrowie własne i innych ludzi oraz umiejętności tworzenia środowiska sprzyjającego zdrowiu;
5) kształtowanie u słuchaczy postaw sprzyjających ich dalszemu rozwojowi indywidualnemu i społecznemu, takich jak: uczciwość, wiarygodność, odpowiedzialność, wytrwałość, poczucie własnej wartości, szacunek dla innych ludzi, ciekawość poznawcza, kreatywność, przedsiębiorczość, kultura osobista, gotowość do uczestnictwa w kulturze, podejmowania inicjatyw oraz do pracy zespołowej;
6) kształtowanie postawy obywatelskiej, postawy poszanowania tradycji i kultury własnego narodu, a także postawy poszanowania dla innych kultur i tradycji;
7) wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i regionalnej, przywiązania do historii i tradycji narodowych, przygotowanie i zachęcanie do podejmowania działań na rzecz środowiska szkolnego i lokalnego, w tym do angażowania się w wolontariat;
8) dbałość o wychowanie młodzieży w duchu akceptacji i szacunku dla drugiego człowieka;
9) kształtowanie postawy szacunku dla środowiska przyrodniczego, motywowanie do działań na rzecz ochrony środowiska oraz rozwijanie zainteresowania ekologią;
10) rozwijanie kompetencji społecznych, takich jak: komunikacja i współpraca w grupie;
11) kształtowanie umiejętności podejmowania decyzji oraz poczucia odpowiedzialności za własne słowa i czyny.
1) właściwy dobór przez nauczycieli programów nauczania;
2) zatrudnianie nauczycieli zgodnie z wymaganymi kwalifikacjami merytorycznymi
i przygotowaniem pedagogicznym;
3) organizowanie zajęć zgodnie z zachowaniem zasad higieny pracy umysłowej;
4) respektowanie podmiotowości słuchacza w procesie kształcenia i wychowania;
5) zindywidualizowane wspomaganie rozwoju każdego słuchacza, stosownie do jego potrzeb i możliwości;
6) stosowanie w procesie kształcenia odpowiednich rozwiązań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, w tymmetody projektu;
§ 6
1) organizowanie integracyjnych spotkań słuchaczy;
2) kultywowanie szkolnych tradycji;
3) umożliwianie udziału w konkursach, rozwijających zainteresowania oraz wzbogacających wiedzę i umiejętności z różnych dziedzin nauki;
4) angażowanie słuchaczy do wykonywania zadań na rzecz społeczności szkolnej
i środowiska lokalnego;
5) wdrażanie programów naprawczych i organizowanie akcji o charakterze profilaktycznym.
§7
1) zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia oraz zawodu;
2) porad i konsultacji;
3) warsztatów i szkoleń.
Organy szkoły
§ 8
1) dyrektor szkoły;
2) rada pedagogiczna;
3) samorząd słuchaczy.
§ 9
1) kieruje działalnością szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz;
2) sprawuje nadzór pedagogiczny w stosunku do nauczycieli;
3) sprawuje opiekę nad słuchaczami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
4) realizuje uchwały rady pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących;
5) decyduje w sprawach przyjęcia do szkoły oraz skreśleń z listy słuchaczy;
6) zapewnia bezpieczeństwo słuchaczom i nauczycielom w czasie zajęć zorganizowanych przez szkołę;
7) zwołuje zebrania rady pedagogicznej i kieruje jej pracami jako jej przewodniczący;
8) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły zaopiniowanym
przez radę pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły;
9) może wstrzymać wykonanie uchwał rady pedagogicznej, jeżeli stwierdzi, że są one niezgodne z przepisami prawa. O fakcie wstrzymania wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący szkołę. Decyzja organu prowadzącego szkołę jest w tym przypadku ostateczna;
10) decyduje w sprawach zatrudnienia i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły;
11) decyduje w sprawach przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły;
12) występuje z wnioskiem, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach nagród, odznaczeń i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły;
13) współdziała ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych;
14) stwarza warunki do działania w szkole: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły;
15) odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego słuchacza;
16) wdraża odpowiednie środki techniczne i organizacyjne zapewniające zgodność przetwarzania danych osobowych przez szkołę z przepisami o ochronie danych osobowych;
17) jest zobowiązany powiadomić wójta gminy (burmistrza, prezydenta miasta), na terenie
której mieszka absolwent gimnazjum, szkoły podstawowej, który nie ukończył 18 lat, o przyjęciu go do szkoły w terminie 14 dni od dnia przyjęcia absolwenta, oraz informować wójta (burmistrza, prezydenta miasta) o zmianach w spełnianiu obowiązku nauki przez niepełnoletniego słuchacza, w terminie 14 dni od dnia powstania tych zmian.
§ 10
1) zatwierdzanie planów pracy szkoły;
2) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji słuchaczy;
3) podejmowanie uchwał w sprawie i eksperymentów pedagogicznych;
4) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli;
5) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy słuchaczy;
6) uchwalanie Statutu szkoły i zmian w Statucie;
7) uchwalanie regulaminu swojej działalności;
8) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego w celu doskonalenia pracy szkoły.
1) organizację pracy szkoły, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych;
2) projekt planu finansowego szkoły;
3) program realizacji doradztwa zawodowego, uwzględniający wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego;
4) ustalenie przedmiotów realizowanych w zakresie rozszerzonym, spośród których słuchacz wybiera 2;
5) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom nagród, odznaczeń i innych wyróżnień;
6) propozycje dyrektora szkoły w sprawie przydziału nauczycielom stałych prac
i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
7) powierzenie funkcji Dyrektora szkoły kandydatowi ustalonemu przez organ prowadzący szkołę, w przypadku, gdy do konkursu nikt się nie zgłosi lub w wyniku konkursu nie wyłoniono kandydata;
8) szkolny zestaw programów nauczania.
1) występować z wnioskiem o odwołanie nauczyciela z funkcji dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego w szkole;
2) występować z wnioskami w sprawach doskonalenia organizacji nauczania
i wychowania.
§ 11
W liceum działa samorząd słuchaczy, zwany dalej „samorządem”.
1) przedstawia dyrektorowi szkoły oraz radzie pedagogicznej swoje opinie, wnioski
i propozycje we wszystkich sprawach szkoły, a w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw słuchaczy, takich jak:
a) prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,
b) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce,
c) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,
d) prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem,
e) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu słuchaczy,
f) prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej;
2) współdziała z władzami szkoły w celu zapewnienia słuchaczom dobrych warunków do nauki, mobilizuje uczniów do jak najlepszego wypełniania obowiązków szkolnych;
3) opiniuje ustalenie przedmiotów realizowanych w zakresie rozszerzonym , z których słuchacz wybiera 2 przedmioty;
4) opiniuje wniosek dyrektora o skreślenie słuchacza z listy słuchaczy;
5) opiniuje pracę nauczyciela na wniosek dyrektora szkoły;
6) bierze udział w pracach na rzecz szkoły, wzbogaca jej tradycję, dba o dobre imię szkoły;
7) pomaga w rozwiązywaniu sytuacji problemowych w środowisku uczniowskim bądź między słuchaczami a nauczycielami;
8) organizuje działalność pozalekcyjną.
Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych
w Chrzanowie, ul. Piłsudskiego 14
§ 12
1) swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji określonych niniejszym Statutem i przepisami szczegółowymi;
2) bieżącej wymiany informacji pomiędzy nimi o podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach;
3) rozwiązywania sytuacji konfliktowych wewnątrz szkoły.
Rozdział 4
Organizacja szkoły
§ 13
§ 14
§15
§ 16
§ 17
Szkoła może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli na praktyki pedagogiczne (nauczycielskie) na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem szkoły lub, za jego zgodą, z poszczególnymi nauczycielami a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą.
§ 18
1) gromadzenia i udostępniania podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych oraz innych materiałów bibliotecznych;
2) tworzenia warunków do efektywnego posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi;
3) rozbudzania i rozwijania indywidualnych zainteresowań słuchaczy oraz wyrabiania
i pogłębiania u nich nawyku czytania i uczenia się;
4) organizowania różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną słuchaczy;
5) przeprowadzania inwentaryzacji księgozbioru biblioteki szkolnej.
1) udostępnianie książek, czasopism i innych materiałów bibliotecznych;
2) gromadzenie zbiorów, ich ewidencja, wycena, inwentaryzacja oraz selekcja;
3) dbałość o zabezpieczenie i konserwację zbiorów;
4) propagowanie zbiorów biblioteki wśród słuchaczy;
5) rozwijanie kultury czytelniczej i umiejętności pracy z książką;
6) umożliwianie efektywnego posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi;
7) planowanie pracy biblioteki, prowadzenie dokumentacji pracy biblioteki;
8) przygotowywanie sprawozdań na zebranie Rady Pedagogicznej;
9) udzielanie porad czytelniczych;
10) współpraca z innymi bibliotekami;
11) czynny udział w życiu kulturalnym szkoły.
§ 19
1) rozpoznaje potrzeby czytelnicze słuchaczy;
2) rozwija kulturę czytelniczą słuchaczy;
3) udziela pomocy w procesie samokształcenia słuchacza;
4) pracuje nad pogłębieniem u słuchaczy nawyku czytania i uczenia się;
5) wspiera słuchaczy o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
1) udziela informacji o stanie czytelnictwa słuchaczy;
2) wspiera realizację postawy programowej;
3) udostępnia podręczniki, materiały edukacyjne i ćwiczeniowe;
4) wspomaga nauczycieli w ich pracy zawodowej i doskonaleniu warsztatu pracy.
1) organizowanie wspólnych spotkań w celu wymiany doświadczeń;
2) udział w szkoleniach, spotkaniach, odczytach i konferencjach metodycznych;
3) wypożyczenia międzybiblioteczne.
§ 20
Rozdział 5
Nauczyciele i inni pracownicy szkoły
§ 21
1) nauczyciele;
2) nauczyciel bibliotekarz;
3) pedagog szkolny.
§ 22
§ 23
1) rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą,
w tym zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę;
2) wspierać każdego ucznia w jego rozwoju;
3) bezstronnie i obiektywnie oceniać słuchaczy oraz sprawiedliwie wszystkich traktować,
4) służyć pomocą, radą i doświadczeniem słuchaczom posiadającym trudności w nauce;
5) indywidualizować pracę ze słuchaczami na zajęciach edukacyjnych odpowiednio do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych słuchacza;
6) dostosowywać wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb rozwojowych
i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych słuchacza;
7) dążyć do pełni własnego rozwoju osobowego;
8) doskonalić się zawodowo, zgodnie z potrzebami szkoły;
9) kształcić i wychowywać młodzież w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka;
10) dbać o kształtowanie u słuchaczy postaw moralnych i obywatelskich zgodnie
z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras
i światopoglądów;
11) w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych kierować się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, postawę moralną
i obywatelską, z poszanowaniem godności osobistej ucznia;
12) uczestniczyć w przeprowadzaniu egzaminu maturalnego;
13) do zachowania w poufności informacji uzyskanych w związku
z wykonywaną pracą, dotyczącą zdrowia, potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, możliwości psychofizycznych, seksualności, orientacji seksualnej, pochodzenia rasowego lub etnicznego, poglądów politycznych, przekonań religijnych lub światopoglądowych słuchaczy;
14) realizować zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, prowadzone bezpośrednio ze słuchaczami lub wychowankami albo na ich rzecz;
15) realizować inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły, w tym zajęcia opiekuńcze i wychowawcze uwzględniające potrzeby i zainteresowania słuchaczy;
16) realizować zajęcia i czynności związane z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym.
1) rzetelne przygotowywanie się do każdych zajęć i prowadzenie ich na najwyższym poziomie merytorycznym, dydaktycznym i metodycznym;
2) przedstawianie dyrektorowi programu nauczania do prowadzonych przez siebie zajęć edukacyjnych;
3) sporządzania rozkładu materiału do realizowanego programu nauczania;
4) przestrzeganie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, w tym obiektywne, systematyczne i bezstronne ocenianie słuchaczy;
5) dostosowywanie wymagań edukacyjnych wynikających z orzeczeń lub opinii poradni psychologiczno pedagogicznej;
6) podejmowanie działań mających na celu wspomaganie i dbałość o rozwój intelektualny słuchacza poprzez bogacenie słownictwa, w tym poznawanie terminologii właściwej dla każdego przedmiotu;
7) stwarzanie słuchaczom warunków do nabywania umiejętności wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz dokumentowania swojej pracy, z uwzględnieniem prawidłowej kompozycji tekstu i zasad jego organizacji, z zastosowaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych;
8) odwoływanie się zasobów biblioteki szkolnej i współpracowanie z nauczycielem bibliotekarzem w celu wszechstronnego przygotowania słuchaczy do samokształcenia i świadomego wyszukiwania, selekcjonowania i wykorzystywania informacji;
9) poświęcanie dużo uwagi edukacji medialnej, czyli wychowaniu słuchaczy do właściwego odbioru i wykorzystania mediów;
10) podejmowanie działań mających na celu zindywidualizowane wspomaganie rozwoju każdego słuchacza, stosownie do jego potrzeb i możliwości.
11) dbanie o poprawność językową słuchaczy;
12) zapoznawanie się z aktualnym stanem prawnym w oświacie;
13) egzekwowanie przestrzegania regulaminów w pracowniach;
14) kontrolowanie obecności słuchaczy na każdych zajęciach;
15) pełnienie dyżurów zgodnie z opracowanym harmonogramem;
16) aktywne uczestniczenie w zebraniach Rady Pedagogicznej i realizowanie podjętych Uchwał;
17) systematyczne prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania;
18) realizacja zadań określonych przez dyrektora na dany rok szkolny.
1) poprawność realizacji przyjętego programu nauczania;
2) bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów;
3) prawidłową organizację i przebieg zajęć edukacyjnych;
4) zastosowanie odpowiednich form i metod pracy w zależności od możliwości psychofizycznych słuchaczy;
5) obiektywne i sprawiedliwe ocenianie i traktowanie uczniów;
6) pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny w pomieszczeniach, w których prowadzi zajęcia własne.
1) swobody stosowania takich metod nauczania i wychowania, w realizacji programu nauczania, jakie uważa za najwłaściwsze spośród uznanych przez współczesne nauki pedagogiczne, oraz do wyboru spośród zatwierdzonych do użytku szkolnego podręczników i innych pomocy naukowych;
2) pierwszeństwa uczestnictwa we wszelkich formach doskonalenia zawodowego na najwyższym poziomie;
3) wnioskowania w sprawie nagród i wyróżnień oraz kar regulaminowych dla słuchaczy;
4) wsparcia od dyrektora szkoły, innych nauczycieli, pedagoga szkolnego w swej pracy ze słuchaczami;
5) wsparcia w rozwoju, w formie szkoleń i warsztatów oraz pomocy w ocenie własnej pracy ze strony dyrektora szkoły.
§ 24
1) zespół przedmiotów humanistycznych;
2) zespół przedmiotów ścisłych;
3) zespół wychowawców;
4) zespół do spraw ewaluacji wewnętrznej;
5) zespół do spraw promocji szkoły.
1) organizowanie współpracy dla uzgadniania sposobów realizacji programów nauczania;
2) korelowanie treści nauczania przedmiotów pokrewnych, a także uzgadnianie decyzji
w sprawie wyboru programów nauczania i podręczników;
3) opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania słuchaczy oraz sposobu mierzenia jakości pracy szkoły;
4) organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli oraz doradztwa metodycznego dla nauczycieli rozpoczynających pracę;
5) opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich programów nauczania;
6) opracowywanie zagadnień egzaminacyjnych dla poszczególnych przedmiotów.
§ 25
Wychowawca zobowiązany jest do:
1) tworzenia warunków wspomagających rozwój intelektualny każdego słuchacza, jak również tworzenie atmosfery życzliwości, serdeczności i wyrozumiałości;
2) starannego prowadzenia dokumentacji swojej klasy i przedkładania jej do kontroli dyrektorowi szkoły w wyznaczonym terminie;
3) realizowania planu pracy szkoły, harmonogramu imprez szkolnych oraz planu pracy wychowawczej opracowanego wspólnie z samorządem klasowym;
4) reprezentowania interesów swojej klasy na zebraniach rady pedagogicznej, składania sprawozdania z postępów w nauce, wyników nauczania za poszczególne semestry, frekwencji słuchaczy, wnioskowania o skreśleniu z listy słuchaczy;
5) rzetelnego zapoznawania słuchaczy z obowiązującymi przepisami MEN dotyczącymi warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych, a także do zapoznawania z zarządzeniami dyrektora szkoły;
6) czuwania nad przestrzeganiem przez słuchaczy Regulaminu Słuchacza oraz koordynowania pracy dydaktyczno wychowawczej nauczycieli uczących w klasie powierzonej jego opiece.
§ 26
i pełnego uczestnictwa w życiu szkoły oraz w środowisku społecznym.
4. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w szkole nauczycielom polega na:
1) wspieraniu nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększenia efektywności pomocy udzielanej słuchaczom;
2) organizowaniu i prowadzeniu porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
1) diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych słuchaczy;
2) analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych słuchaczy lub trudności w ich funkcjonowaniu w szkole i środowisku;
3) udzielanie słuchaczom pomocy psychologiczno–pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb;
4) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień;
5) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
6) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień słuchaczy;
7) wspieranie nauczycieli w dostosowaniu sposobów i metod pracy do możliwości psychofizycznych słuchacza objętego pomocą psychologiczno-pedagogiczną;
8) wspieranie słuchaczy w dokonywaniu wyboru kierunku dalszego kształcenia, planowania kariery zawodowej oraz udzielanie informacji w tym zakresie;
9) działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej słuchaczom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej.
§27
1) opracowanie programu realizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego;
2) diagnozowanie zapotrzebowania słuchaczy na działania związane z realizacją doradztwa zawodowego;
3) prowadzenie działalności informacyjno-doradczej, w tym udzielanie indywidualnych porad słuchaczom;
4) koordynowanie działalności informacyjno-doradczej realizowanej przez szkołę,
w tym gromadzenie, aktualizowanie i udostępnianie informacji edukacyjnych
i zawodowych.
Słuchacze szkoły
§ 28
1) ukończyli 18 lat lub uzyskają pełnoletniość w roku kalendarzowym, w którym zamierzają podjąć naukę;
2) najpóźniej w dniu rozpoczęcia zajęć edukacyjnych ukończyli 16 lat, jeżeli osoby te mają opóźnienie w cyklu kształcenia związane z sytuacją życiową lub zdrowotną uniemożliwiającą lub znacznie utrudniającą podjęcie lub kontynuowanie nauki
w szkole ponadpodstawowej dla młodzieży.
2. Do klasy drugiej (na semestr III) może być przyjęty absolwent branżowej szkoły I stopnia lub zasadniczej szkoły zawodowej.
3. Rekrutacja do szkoły dla dorosłych odbywa się w terminie corocznie ustalanym przez Kuratorium Oświaty.
4. Dokumentem potwierdzającym wolę podjęcia nauki w szkole jest złożenie oryginału świadectwa ukończenia ośmioletniej szkoły podstawowej, gimnazjum lub szkoły zawodowej.
5. Szkoła może prowadzić nabór dla rozpoczęcia cyklu kształcenia na semestr wiosenny.
6. Na semestr wyższy niż pierwszy może być przyjęty kandydat, który przedstawi dokument potwierdzający zaliczenie semestru niższego (np. indeks, odpis arkusza ocen, świadectwo).
7. Kandydat, który przedłoży świadectwo stwierdzające, że nie ukończył danej klasy może być przyjęty do klasy wyższej, jeżeli przedmiot, z którego otrzymał ocenę niedostateczną
nie występuje w planie nauczania liceum.
§ 29
Słuchacz liceum ma prawo do:
1) zapoznania się z programami nauczania poszczególnych przedmiotów;
2) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;
3) życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie kształcenia i wychowania;
4) dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do jego potrzeb i możliwości psychofizycznych;
5) zapewnienia mu warunków bezpieczeństwa;
6) swobody w wyrażaniu poglądów, myśli i przekonań, z szacunkiem dla innych osób;
7) sprawiedliwej, umotywowanej i jawnej oceny ustalonej na podstawie znanych kryteriów;
8) powiadamiania go o terminie i zakresie pisemnych zadań klasowych, z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem;
9) informacji o spełnieniu warunków dopuszczenia do egzaminów semestralnych;
10) odpoczynku w czasie przerw świątecznych i ferii;
11) rozwijania swych zainteresowań i zdolności na zajęciach lekcyjnych
i pozalekcyjnych;
12) uzyskania pomocy w przypadku trudności w nauce;
13) uzyskania pomocy psychologiczno – pedagogicznej;
14) korzystania z pomieszczeń licealnych, sprzętu, środków dydaktycznych
i księgozbioru biblioteki;
15) uczestnictwa i udziału w organizowaniu imprez kulturalnych, oświatowych, i rozrywkowych na terenie szkoły;
16) wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową;
17) odwołania się do rady słuchaczy, wychowawcy klasy, rady pedagogicznej lub dyrektora szkoły w przypadku utrudniania mu korzystania z zagwarantowanych praw.
§ 30
Słuchacz liceum ma obowiązek:
1) przestrzegania postanowień zawartych w Statucie szkoły;
2) systematycznego i aktywnego uczestniczenia we wszystkich zajęciach przewidzianych planem i programem nauczania;
3) bieżącego uzupełniania braków w wiadomościach wynikających z absencji i systematycznego przygotowania się do lekcji;
4) zapoznania się z informacjami dotyczącymi spełniania warunków dopuszczenia do egzaminu klasyfikacyjnego z poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych na miesiąc przed terminem egzaminu;
5) przestrzegania zasad bhp podczas pobytu w szkole, dbałości o ład i porządek we wszystkich pomieszczeniach szkolnych;
6) poszanowania mienia szkolnego pod karą odpowiedzialności materialnej za umyślnie wyrządzone szkody;
7) przestrzegania zasad kultury współżycia zarówno w stosunku do nauczycieli, wszystkich pracowników szkoły jak i koleżanek i kolegów;
8) przestrzegania kultury słowa;
9) przeciwstawiania się aktom przemocy i wandalizmu;
10) wykonywania poleceń i zarządzeń dyrektora szkoły, wychowawcy i nauczycieli;
11) przestrzegania zakazu używania narkotyków, spożywania alkoholu oraz zakazu palenia papierosów na terenie szkoły oraz przed budynkiem szkoły;
12) przestrzegania zakazu przebywania na terenie szkoły pod wpływem alkoholu oraz środków odurzających;
13) godnego reprezentowania szkoły;
14) przestrzegania zakazu używania telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych w trakcie zajęć lekcyjnych, z wyłączeniem sytuacji kiedy realizacja celów lekcji określonych przez nauczyciela wymaga wykorzystania powyższych urządzeń jako pomocy dydaktycznych;
15) usprawiedliwiania nieobecności w ciągu siedmiu dni po powrocie do szkoły;
16) dbania o schludny wygląd oraz noszenia odpowiedniego stroju.
§ 31
Słuchacz nie może na terenie szkoły dokonywać nagrywania dźwięku, filmować lub fotografować bez zgody dyrektora.
§ 32
1) nie opuszczać budynku szkolnego w czasie zajęć bez zgody nauczyciela
lub wychowawcy;
2) nie wprowadzać na teren szkoły osób nie będących słuchaczami szkoły, bez wcześniejszej zgody dyrektora lub wychowawcy.
§ 33
1. Za łamanie zakazu palenia tytoniu na terenie szkoły słuchacz podlega karze przewidzianej
w Ustawie z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych z późniejszymi zmianami.
jest:
1) naprawić lub pokryć równowartość wyrządzonej szkody;
2) w przypadku niedostosowania się do powyższego postanowienia obowiązują przepisy
Kodeksu Cywilnego.
1) użycia przemocy fizycznej lub psychicznej w stosunku do drugiej osoby na terenie szkoły;
2) stosowania lub rozprowadzania narkotyków lub innych używek na terenie szkoły;
3) spożywania alkoholu lub pojawienia się w szkole w stanie nietrzeźwym;
4) celowego zakłócenia porządku pracy w szkole;
5) fałszowania dokumentacji szkolnej;
6) stwarzania sytuacji zagrażającej bezpieczeństwu i zdrowiu słuchaczy, nauczycieli, pracowników szkoły i innych osób.
§ 34
1) za bardzo dobre wyniki w nauce;
2) wzorową frekwencję;
3) pracę na rzecz szkoły;
1) pochwała wychowawcy wobec klasy;
2) pochwała dyrektora szkoły wobec słuchaczy szkoły;
3) nagrody rzeczowe;
4) dyplom ukończenia szkoły z wyróżnieniem.
§ 35
1. Za nieprzestrzeganie obowiązków, o których mowa w § 30 , słuchacz może zostać ukarany:
1) upomnieniem wychowawcy na forum klasy;
2) udzieleniem nagany przez wychowawcę w formie ustnej lub pisemnej;
3) naganą dyrektora szkoły;
4) skreśleniem z listy słuchaczy, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej oraz samorządu słuchaczy.
2. Słuchacz lub jego rodzic ma prawo odwołania się od decyzji o nałożeniu kary:
1) pisemnie do rady pedagogicznej za pośrednictwem dyrektora szkoły w terminie 7 dni od daty nałożenia kary;
2) do Kuratorium Oświaty w Krakowie za pośrednictwem dyrektora szkoły w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji o karze skreślenia z listy słuchaczy.
Rozdział 7
Wewnątrzszkolne zasady oceniania
§ 36
1) bieżące;
2) klasyfikacyjne:
a) semestralne
b) końcowe.
1) informowanie słuchacza o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych oraz postępach w tym zakresie,
2) udzielanie słuchaczowi pomocy w nauce poprzez przekazanie informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć,
3) udzielanie wskazówek do samodzielnego planowania własnego rozwoju,
4) motywowanie słuchacza do dalszych postępów w nauce,
5) dostarczanie rodzicom słuchacza niepełnoletniego i nauczycielom informacji
o postępach i trudnościach w nauce oraz o szczególnych uzdolnieniach słuchacza,
6) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno wychowawczej.
6. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych semestralnych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
2) ocenianie bieżące i ustalanie semestralnych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
3) przeprowadzanie egzaminów semestralnych.
7. Nauczyciele uczący poszczególnych przedmiotów na początku każdego roku szkolnego informują słuchaczy o:
1) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych semestralnych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;
2) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów z poszczególnych przedmiotów;
3) warunkach i terminach poprawy ocen bieżących;
4) warunkach wystawienia semestralnej oceny klasyfikacyjnej.
8. Na początku każdego roku szkolnego wychowawcy informują słuchaczy o podstawowych zasadach oceniania, klasyfikowania i promowania słuchaczy, co odnotowują w dzienniku lekcyjnym.
9. Nauczyciel jest obowiązany indywidualizować pracę ze słuchaczem na zajęciach edukacyjnych odpowiednio do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych słuchacza.
10. Nauczyciel jest obowiązany dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych słuchacza.
§ 37
1) bieżące ocenianie wiadomości i umiejętności powinno być dokonywane systematycznie, w różnych formach oraz w warunkach zapewniających obiektywność oceny;
2) oceny są jawne, nauczyciel ustnie uzasadnia ustaloną ocenę;
3) prace pisane niesamodzielnie będą ocenione negatywnie;
4) słuchacz ma prawo do jednokrotnej próby poprawiania oceny niedostatecznej z danej formyoceniania w trybie uzgodnionym z nauczycielem, jednak nie później niż
w ciągu 2 tygodni od daty jej wystawienia;
5) poprawiona ocena odnotowywana jest w dzienniku obok poprawianej;
6) na tydzień przed rozpoczęciem egzaminów semestralnych oraz w trakcie ich trwania nie przeprowadza się pisemnych prac klasowych;
7) oceny są jawne zarówno dla słuchacza, słuchaczy niepełnoletnich oraz zainteresowanych rodziców (prawnych opiekunów),
a) na pisemny wniosek słuchacza pełnoletniego nie udziela się informacji rodzicom (opiekunom),
8) na ocenę nie mogą mieć wpływu postawy szkolne, cechy osobowościowe i przekonania słuchaczy;
9) w szkole nie ocenia się zachowania.
1) oceny sprawdzające osiągnięcia edukacyjne z przedmiotów zapisywane są w dzienniku lekcyjnym a do wpisywania ich jest uprawniony wyłącznie nauczyciel uczący przedmiotu w tej klasie;
2) słuchacz ma prawo wglądu do dziennika w obecności następujących osób: dyrektora szkoły, wychowawcy klasy, nauczyciela prowadzącego zajęcia z danego przedmiotu;
3) słuchacze mają prawo znać zakres materiału przewidzianego do kontroli oraz wymagania jakim będą musieli sprostać;
4) ocenianie wewnątrzszkolne przeprowadzają nauczyciele uczący w danym oddziale stosując następujące sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych słuchaczy:
a) sprawdziany pisemne:
- „praca klasowa", „sprawdzian - test kontrolny" - zaplanowane na całą lekcję (dwie lekcje) i obejmuje treści całego działu (lub dużej części działu) programu nauczania,
- „kartkówka" - forma bieżącej kontroli wiadomości obejmująca zakres treściowy ostatnich 2-3 tematów. Nauczyciele mają prawo stosować tę formę
w dowolny sposób, bez uprzedzenia o niej słuchaczy.
b) odpowiedzi ustne - bieżąca kontrola wiadomości w formie ustnych wypowiedzi słuchacza z zakresu materiału programowego omawianego tematu, poprzedzającego bieżący temat lub logicznie zamkniętej części zakresu materiału programowego, prowadzone celem sprawdzenia stopnia opanowania
i rozumienia treści programowych lub stopnia posługiwania się ustną wypowiedzią opisową. Obejmuje zakres treściowy ostatnich 3 tematów.
c) pozostałe, takie jak: wytwory i efekty własnej pracy; indywidualna praca ucznia na lekcji; praca słuchacza w grupie; pisemne i ustne prace domowe; samodzielne prowadzenie przez słuchacza lekcji, jej fragmentu; ćwiczenia praktyczne; analiza notatek w zeszytach przedmiotowych/ćwiczeniach; udział w konkursach oraz inne.
1) sprawdziany są obowiązkowe. W przypadku nieobecności na sprawdzianie, słuchacz powinien napisać go w terminie dwutygodniowym od momentu powrotu do szkoły (czas i sposób do uzgodnienia z nauczycielem);
2) w sytuacji niedopełnienia przez słuchacza obowiązku wymienionego w pkt. 1 nauczyciel ma prawo w trybie dowolnym (jednak wyłącznie w toku zajęć szkolnych) sprawdzić, czy uczeń opanował dane treści nauczania i umiejętności;
3) sprawdziany muszą być zapowiedziane z tygodniowym wyprzedzeniem (odpowiedni wpis do dziennika);
4) w jednym dniu słuchacz może pisać tylko jeden sprawdzian;
5) prace pisemne należy po sprawdzeniu i ocenieniu udostępnić słuchaczom na lekcji, w terminie do dwóch tygodni od daty sprawdzianu. Termin udostępnienia prac może ulec przesunięciu ze względu na nieobecność nauczyciela, zmianę planu zajęć klasy lub okres ferii szkolnych. W przypadku przekroczenia terminu słuchacz może wnosić do nauczyciela o nie wpisywanie oceny do dziennika;
6) oceny ze sprawdzianów winny być wpisane do dziennika kolorem czerwonym;
7) ocenione sprawdziany przechowywane są przez nauczyciela do końca danego semestru;
8) na wniosek słuchacza sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania może zostać mu udostępniona do wglądu;
9) poprawa sprawdzianów odbywa się na zasadach określonych przez nauczyciela;
10) nie należy stawiać więcej niż jedną ocenę niedostateczną za sprawdzian - pracę pisemną, z tej samej partii materiału (wiedzy i umiejętności).
4. Skala i ogólne kryteria ocen z zajęć edukacyjnych.
1) semestralne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne;
2) semestralne i bieżące oceny klasyfikacyjne ustala się w stopniach według następującej skali:
a) stopień celujący – 6 (cel)
b) stopień bardzo dobry – 5 (bdb)
c) stopień dobry – 4 (db)
d) stopień dostateczny – 3 (dst)
e) stopień dopuszczający – 2 (dop)
f) stopień niedostateczny – 1 (ndst)
3) pozytywnymi ocenami klasyfikacyjnymi są oceny wyższe od oceny niedostatecznej;
4) negatywną oceną klasyfikacyjną jest ocena niedostateczna;
5) dopuszcza się stosowania w ocenianiu bieżącym znaków „plus” (+) i „minus” (-) oraz daty przy ocenie;
6) oceny końcowe oraz oceny w dokumentach wydawanych przez szkołę (świadectwa) należy wpisywać w pełnym brzmieniu.
5. Ustala się następujące kryteria ocen:
1) stopień celujący otrzymuje słuchacz, który:
a) posiada wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania przedmiotu w danym semestrze, samodzielnie twórczo rozwija własne uzdolnienia oraz biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych z zakresu programu nauczania,
b) osiąga sukcesy w konkursach lub olimpiadach przedmiotowych, zawodach
i innych formach rywalizacji, uzyskując status finalisty na szczeblu wojewódzkim, krajowym lub posiada inne porównywalne osiągnięcia;
2) stopień bardzo dobry otrzymuje słuchacz, który opanował pełny zakres wiedzy
i umiejętności określony programem nauczania przedmiotu w zakresie dopełniającym oraz sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne ujęte w programie nauczania, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach;
3) stopień dobry otrzymuje słuchacz, który opanował w pełni wiadomości określone programem nauczania na poziomie rozszerzającym oraz poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje (wykonuje) samodzielnie typowe zadania teoretyczne i praktyczne;
4) stopień dostateczny otrzymuje słuchacz, który opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania na podstawowym poziomie oraz rozwiązuje (wykonuje) typowe zadania teoretyczne i praktyczne o średnim stopniu trudności;
5) stopień dopuszczający otrzymuje słuchacz, który ma braki w opanowaniu podstawowych treści programu nauczania, ale braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez słuchacza koniecznej wiedzy z danego przedmiotu
w ciągu dalszego kształcenia oraz rozwiązuje (wykonuje) zadania teoretyczne
i praktyczne typowe, o niewielkim stopniu trudności;
6) stopień niedostateczny otrzymuje słuchacz, który nie spełnia wymagań koniecznych, nie opanował podstawowych wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej przedmiotu nauczania, a braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu.
§ 38
Ustala się termin zakończenia semestru zimowego na dzień 31 stycznia co roku i dzień rozpoczęcia semestru wiosennego na dzień 1 lutego.
§ 39
1. Słuchacz podlega klasyfikacji semestralnej i końcowej.
2. Klasyfikacja semestralna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych słuchacza z obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania oraz ustaleniu semestralnych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych według skali, o której mowa odpowiednio w § 37 ust. 4 pkt 2.
3. Klasyfikację semestralną przeprowadza się w ciągu dwóch tygodni poprzedzających zakończenie semestru.
4. Na początku każdego semestru nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne informują w formie ustnej słuchaczy o terminach egzaminów semestralnych, co odnotowują w dzienniku lekcyjnym.
5. Na miesiąc przed terminem egzaminu semestralnego nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne informują słuchacza, a w przypadku słuchacza niepełnoletniego, również jego rodziców, czy spełnia warunki dopuszczenia do egzaminu semestralnego.
6. Ustalone w wyniku egzaminów semestralnych oceny klasyfikacyjne stanowią podstawę do promowania słuchacza na semestr programowo wyższy lub ukończenia przez niego szkoły.
7. Jeżeli w wyniku klasyfikacji semestralnej, stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych słuchacza uniemożliwi lub utrudni mu kontynuowanie nauki semestrze programowo wyższym, szkoła umożliwia słuchaczowi uzupełnienie braków.
§ 40
1. Do egzaminu semestralnego w szkole dla dorosłych dopuszcza się słuchacza, który uczęszczał na obowiązkowe zajęcia edukacyjne, przewidziane w szkolnym planie nauczania, w wymiarze co najmniej 50% czasu przeznaczonego na każde z tych zajęć, oraz uzyskał z tych zajęć oceny uznane za pozytywne w ramach wewnątrzszkolnego oceniania.
2. Egzamin semestralny w szkole dla dorosłych z języka polskiego, języka obcego nowożytnego i matematyki przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.
1) semestralną ocenę klasyfikacyjną z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, o których mowa w ust. 2 ustala się na podstawie wyników egzaminu semestralnego w formie pisemnej i ustnej.
3. Z pozostałych zajęć edukacyjnych egzaminy semestralne zdaje się w formie pisemnej lub ustnej, natomiast egzamin semestralny z informatyki ma formę zadań praktycznych. Wyboru formy egzaminu semestralnego dokonuje Rada Pedagogiczna uwzględniając specyfikę danych zajęć edukacyjnych.
4. Informację o formie egzaminu podaje się słuchaczom do wiadomości na pierwszych zajęciach w każdym semestrze.
5. Egzaminy semestralne przeprowadzają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne.
6. Egzamin semestralny w formie pisemnej przeprowadza się na podstawie zadań przygotowanych przez nauczyciela prowadzącego dane zajęcia edukacyjne.
7. Egzamin semestralny w formie ustnej przeprowadza się na podstawie zestawów zadań przygotowanych przez nauczyciela prowadzącego dane zajęcia edukacyjne. Liczba zestawów zadań musi być większa od liczby słuchaczy przystępujących do egzaminu. Słuchacz losuje jeden zestaw zadań.
8. Egzamin semestralny w formie zadania praktycznego przeprowadza się na podstawie zadań przygotowanych przez nauczyciela prowadzącego dane zajęcia edukacyjne. Słuchacz losuje jedno zadanie.
9. Oceny z części pisemnej i części ustnej egzaminów semestralnych ustala się według skali,
o której mowa w § 37 ust. 4 pkt 2.
10. Uzyskana w wyniku egzaminu semestralnego ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna.
11. Słuchacz szkoły dla dorosłych może być zwolniony z części ustnej egzaminu semestralnego, jeżeli z części pisemnej tego egzaminu otrzymał co najmniej ocenę bardzo dobrą oraz w ciągu semestru był aktywny na zajęciach i uzyskał oceny uznane za pozytywne w ramach wewnątrzszkolnego oceniania. Zwolnienie jest równoznaczne ze zdaniem egzaminu semestralnego i uzyskaniem z danych zajęć edukacyjnych semestralnej oceny klasyfikacyjnej zgodnej z oceną uzyskaną z egzaminu semestralnego w formie pisemnej.
12. Słuchacz, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu semestralnego
w wyznaczonym terminie, zdaje ten egzamin w terminie dodatkowym, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
13. Termin dodatkowy wyznacza się odpowiednio:
1) po zakończeniu zajęć dydaktycznych w semestrze jesiennym – nie później niż do końca lutego;
2) po zakończeniu zajęć dydaktycznych w semestrze wiosennym – nie później niż do dnia 31 sierpnia.
14. Na wniosek słuchacza lub rodziców dokumentacja dotycząca egzaminu semestralnego, egzaminu poprawkowego, egzaminu klasyfikacyjnego lub inna dokumentacja dotycząca oceniania słuchacza, jest udostępniana do wglądu jemu lub jego rodzicom.
1) dokumentacja dotycząca oceniania słuchacza udostępniania jest do wglądu jemu lub rodzicom tylko w obecności nauczyciela przedmiotu lub dyrektora szkoły bez możliwości kopiowania.
§ 41
1. Słuchacz lub rodzice słuchacza niepełnoletniego mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że semestralna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych ustalona została niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu jej ustalania.
2. Zastrzeżenia, o których mowa w ust. 1 zgłasza się pisemnie w terminie od dnia ustalenia semestralnej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, nie później niż w terminie 2 dni roboczych od dnia zakończenia semestralnych zajęć edukacyjnych.
3. W przypadku stwierdzenia, że semestralna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tej ocen, dyrektor szkoły powołuje komisję, która:
1) w przypadku semestralnej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności słuchacza oraz ustala semestralną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;
a) sprawdzian wiadomości i umiejętności słuchacza przeprowadza się nie później niż w terminie pięciu dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w ust. 1;
b) sprawdzian ten przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej, natomiast z informatyki ma on przede wszystkim formę zadań praktycznych.
4. W skład komisji, o której mowa w ust. 3 wchodzą:
1) dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły – jako przewodniczący komisji;
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne;
3) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.
5. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 4 pkt 2 może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych wypadkach. Wówczas dyrektor powołuje w skład komisji innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne.
6. Ze sprawdzianu wiadomości i umiejętności ucznia sporządza się protokół, zawierający
w szczególności:
1) nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin;
2) imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji;
3) termin sprawdzianu wiadomości i umiejętności;
4) imię i nazwisko słuchacza;
5) zadania sprawdzające;
6) ustaloną ocenę klasyfikacyjną.
7. Do protokołu, o którym mowa w ust. 6 dołącza się odpowiednio pisemne prace ucznia, zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach i zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego.
8. Protokół, o którym mowa w ust. 6 stanowi załącznik do arkusza ocen słuchacza.
9. Ustalona przez komisję, o której mowa w ust. 3, semestralna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ta jest ostateczna,
z wyjątkiem negatywnej semestralnej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem § 37 ust. 1.
§ 42
1. Słuchacz może zdawać egzamin poprawkowy w przypadku uzyskania oceny negatywnej
z jednych albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
2. Egzamin poprawkowy przeprowadza nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne odpowiednio:
1) po zakończeniu zajęć dydaktycznych w semestrze jesiennym – nie później niż do końca lutego;
2) po zakończeniu zajęć dydaktycznych w semestrze wiosennym – nie później niż do dnia 31 sierpnia.
3. Forma egzaminów poprawkowych jest taka sama, jak egzaminów semestralnych.
4. Przepisy § 41 stosuje się odpowiednio w przypadku semestralnej oceny klasyfikacyjnej
z zajęć edukacyjnych ustalonej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym, że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni roboczych od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku ocena ustalona przez komisję, o której mowa w § 41 ust. 3, jest ostateczna.
5. Egzaminy poprawkowe są przeprowadzane po każdym semestrze.
6. Słuchacz szkoły dla dorosłych, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji na semestr programowo wyższy i zostaje skreślony z listy słuchaczy.
§ 43
1. Z egzaminu semestralnego, egzaminu semestralnego w terminie dodatkowym oraz egzaminu poprawkowego sporządza się protokół, zawierający w szczególności:
1) nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin;
2) imię i nazwisko nauczyciela przeprowadzającego egzamin;
3) termin egzaminu;
4) imiona i nazwiska słuchaczy, którzy przystąpili do egzaminu;
5) oceny klasyfikacyjne uzyskane przez poszczególnych słuchaczy.
2. Do protokołu dołącza się:
1) prace egzaminacyjne słuchaczy – w przypadku egzaminu w formie pisemnej;
2) wylosowane przez poszczególnych słuchaczy zestawy zadań wraz ze zwięzłą informacją o odpowiedziach słuchaczy – w przypadku egzaminu w formie ustnej;
3) wylosowane przez poszczególnych słuchaczy zadania wraz ze zwięzłą informacją wykonaniu zadań praktycznych – w przypadku egzaminu w formie zadania praktycznego.
§ 44
1. Po dokonaniu klasyfikacji semestralnej rada pedagogiczna na podstawie ustalonej oceny decyduje o:
1) promowaniu słuchacza na semestr programowo wyższy;
2) ukończeniu szkoły przez słuchacza.
2. Promocję na semestr programowo wyższy otrzymuje słuchacz, który ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych w danym semestrze, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał pozytywne semestralne oceny klasyfikacyjne.
3. Słuchacza szkoły dla dorosłych, który nie otrzymał promocji na semestr programowo wyższy, dyrektor szkoły skreśla, w drodze decyzji, z listy słuchaczy.
4. W przypadkach losowych lub zdrowotnych, dyrektor szkoły, na pisemny wniosek słuchacza, może wyrazić zgodę na powtarzanie semestru. Słuchacz może powtarzać semestr jeden raz w okresie kształcenia w danej szkole.
5. Wniosek, o którym mowa w ust. 4, słuchacz składa do dyrektora szkoły nie później niż
w terminie 7 dni od podjęcia przez radę pedagogiczną uchwały w sprawie klasyfikacji
i promocji słuchaczy.
6. Słuchacz niepełnoletni, który nie otrzymał promocji na semestr programowo wyższy, powtarza ten semestr.
7. Słuchacz ukończył szkołę, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się semestralne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane
w semestrze programowo najwyższym oraz semestralne oceny klasyfikacyjne
z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w semestrach programowo niższych w szkole danego typu, uzyskał pozytywne oceny klasyfikacyjne.
8. Słuchacz, który uzyskał średnią ocen powyżej 4,5 otrzymuje decyzją rady pedagogicznej „Dyplom ukończenia szkoły z wyróżnieniem”.
§ 45
§ 46
1. Słuchacz może być przyjęty na semestr wyższy niż pierwszy, jeżeli ze wszystkich zajęć edukacyjnych realizowanych w szkole, z której przychodzi, a które są realizowane
w LOD uzyskał pozytywne semestralne oceny klasyfikacyjne.
1) słuchacz, który w szkole ponadpodstawowej, z której przychodzi, realizował obowiązkowe zajęcia edukacyjne ogólnokształcące w zakresie podstawowym,
a w LOD zajęcia realizowane są w zakresie rozszerzonym, uzupełnia różnice programowe na warunkach ustalonych przez nauczyciela prowadzącego te zajęcia
w oddziale;
2) w przypadku, gdy uczeń w szkole, z której przechodzi, zrealizował obowiązkowe zajęcia edukacyjne i uzyskał pozytywną semestralną ocenę klasyfikacyjną, a w LOD zajęcia te są lub będą realizowane w tym samym lub w węższym zakresie, uczeń jest zwolniony z obowiązku uczestniczenia w tych zajęciach;
3) w przypadku słuchacza, który w szkole, z której przechodzi nie realizował obowiązkowych zajęć edukacyjnych, które zostały zrealizowane w LOD, dyrektor szkoły zapewnia słuchaczowi warunki do zrealizowania treści nauczania z tych zajęć, do końca danego etapu edukacyjnego;
4) jeżeli z powodu rozkładu zajęć edukacyjnych lub innych ważnych przyczyn nie można zapewnić słuchaczowi, o którym mowa w pkt. 3 warunków do zrealizowania treści nauczania z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, które zostały zrealizowane
w LOD, dla słuchacza przeprowadza się egzamin klasyfikacyjny uzupełniający z tych zajęć.
2. Egzamin klasyfikacyjny uzupełniający przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.
1) egzamin z informatyki ma formę zadań praktycznych.
3. Egzamin klasyfikacyjny uzupełniający przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły, w skład której wchodzą:
1) dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły – jako przewodniczący komisji;
2) nauczyciel albo nauczyciele obowiązkowych zajęć edukacyjnych, z których jest przeprowadzany ten egzamin.
4. W przypadku, gdy nie jest możliwe powołanie nauczyciela danego języka obcego nowożytnego w skład komisji przeprowadzającej egzamin klasyfikacyjny, dla słuchacza, który kontynuuje we własnym zakresie naukę języka obcego nowożytnego jako przedmiotu obowiązkowego lub uczęszcza do oddziału w innej szkole na zajęcia z języka obcego nowożytnego, dyrektor szkoły powołuje w skład komisji nauczyciela danego języka obcego nowożytnego zatrudnionego w innej szkole, w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
5. Z egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający w szczególności:
1) nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin;
2) imiona i nazwiska nauczycieli wchodzących w skład komisji, o której mowa w ust. 3;
3) termin egzaminu klasyfikacyjnego;
4) imię i nazwisko słuchacza;
5) zadania egzaminacyjne;
6) ustaloną ocenę klasyfikacyjną.
6. Do protokołu dołącza się odpowiednio: pisemne prace słuchacza, zwięzłą informację
o ustnych odpowiedziach słuchacza i zwięzłą informację o wykonaniu przez słuchacza zadania praktycznego. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
7. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym zakończenie semestralnych zajęć edukacyjnych. Termin egzaminu uzgadnia się ze słuchaczem, a w przypadku słuchacza niepełnoletniego także z jego rodzicami.
8. Słuchacz, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w terminie ustalonym zgodnie z ust. 7, może przystąpić do niego
w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
9. Ocena ustalona w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego jest ostateczna, z zastrzeżeniem § 41.
10. Słuchacz, który w szkole, z której przychodzi, uczył się jako przedmiotu obowiązkowego języka obcego nowożytnego innego niż język obcy nowożytny nauczany w LOD, jest obowiązany:
1) uczyć się języka obcego nowożytnego nauczanego w LOD, wyrównując we własnym zakresie różnice programowe do końca semestru, albo
2) kontynuować we własnym zakresie naukę języka obcego nowożytnego, którego uczył się w szkole, z której przechodzi, albo
3) uczęszczać do oddziału w innej szkole na zajęcia z języka obcego nowożytnego, którego uczył się w szkole, z której przechodzi.
11. Dla słuchacza, o którym mowa w ust. 10 pkt 2 i 3, przeprowadza się egzamin klasyfikacyjny zgodnie § 46 Statutu ust. 2-9.
Rozdział 8
Postanowienia końcowe
§ 47
Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych
w Chrzanowie
oraz stemple szkolne w brzmieniu:
Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych
w Chrzanowie ul. Piłsudskiego 14
tel./ fax (0-32) 623 41 62
§ 48
Przewodniczący Rady Pedagogicznej