KONCEPCJA PRACY
ZESPOŁU SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH DLA DOROSŁYCH W CHRZANOWIE OD ROKU 2005
modyfikowana w roku 2013/2014
CEL:
uwzględnianie specyfiki szkoły:
- szkoła kształcąca ludzi dorosłych w różnym wieku,
- szkoła dająca szansę na uzyskanie wykształcenia średniego młodzieży w wieku
od 17 lat ( zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 29 grudnia 2009 r.)
- szkoła wspierająca młodych ludzi, którzy mają opóźnienia w cyklu
kształcenia, których sytuacja rodzinna lub zdrowotna uniemożliwia podjęcie
lub kontynuowanie nauki w szkole dla młodzieży,
- szkoła wspomagająca proces uczenia się uczniów poprzez stwarzanie warunków
wyrównywania szans dla osób rozpoczynających naukę po wielu latach przerwy,
uczniów słabych i zaniedbanych,
- szkoła dostosowująca wymagania edukacyjne do możliwości indywidualnych
i potrzeb słuchaczy w różnym wieku,
- szkoła przygotowująca do egzaminów zewnętrznych ( matura).
organizacja pracy dostosowywana do nowej podstawy programowej
(Rozp. MEN z dnia 23 grudnia 2008 r. z późniejszymi zmianami)
Reforma oświaty, która weszła w życie w 1999 r., wprowadzenie nowej podstawy programowej, zmiany dotyczące nowej formuły egzaminu maturalnego postawiły przed dyrektorem i Radą Pedagogiczną konieczność posiadania zupełnie nowych umiejętności.
Należy do nich przede wszystkim planowanie, zarządzanie i ewaluacja
Realizacja niniejszego planu rozwoju szkoły będzie na bieżąco monitorowana, diagnozowana i ewaluowana i poprzez modyfikację dostosowywana do realnych potrzeb rynku oświatowego.
Realizacja celów będzie skierowana na słuchacza poprzez:
- wsparcie i pomoc w wyrównaniu braków i zaległości
( po niepowodzeniach w poprzednich szkołach),
- szansę na odzyskanie poczucia własnej wartości i godności
- nadzieję na ukończenie szkoły średniej ogólnokształcącej
- zdanie egzaminu maturalnego
- uzyskanie prawa do ubiegania się o przyjęcie na studia wyższe
- pomoc w planowaniu kariery zawodowej ( szkoła policealna, pomaturalna,
praca zawodowa).
KONCEPCJA
Obejmuje 4 najważniejsze obszary funkcjonowania placówki:
I organizacja i zarządzanie
II kształcenie
III wychowanie i opieka
IV polityka otwartej szkoły
I. ORGANIZACJA I ZARZĄDZANIE
Opiera się na kompleksowym zarządzaniu jakością i planowaniu strategicznym
1) Kultura organizacyjna- skierowana jest na.
zarządzanie poprzez:
przywództwo
działanie
delegowanie uprawnień
spełnianie potrzeb i oczekiwań słuchaczy
ustawiczne doskonalenie
-Schemat struktury organizacyjnej - w postaci sieci
R.Ped. > zespoły >przedm, >zespół ds. wych. > >WDN >ewaluacja wewnętrzna > promocja szkoły.
2)Kształtowanie potencjału kadrowego
„ Dobra szkoła to właściwa kadra pedagogiczna „
ZADANIA:
Monitorowanie aktualnego poziomu wykształcenia,
Stworzenie spójnego planu doskonalenia zawodowego nauczycieli,
Dostosowywanie go do potrzeb szkoły (modyfikacja planu wg potrzeb),
Wewnętrzne Doskonalenie Nauczycieli poprzez ( warsztaty, zespołowe rozwiązywanie problemów, Rady Pedagogiczne -szkoleniowe),
Zewnętrzne Doskonalenie Nauczycieli ( studia podyplomowe, kursy
kwalifikacyjne i doskonalące, szkolenia)
PRIORYTETY w kształtowaniu potencjału kadrowego szkoły na najbliższe lata: m.in:
szkolenie nauczycieli w zakresie;
- doskonalenia warsztatu pracy, zwłaszcza z uczniem o obniżonych
możliwościach edukacyjnych,
- doskonaleniaumiejętności wychowawczych, komunikacji interpersonalnej
i rozwiązywania konfliktów,
- przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu
uczestniczenie nauczycieli w szkoleniach dotyczących egzaminu maturalnego ( nowa formuła);
uzyskanie statusu egzaminatora OKE przez kolejnych nauczycieli
( 4 osoby spośród pełnozatrudnionych już są egzaminatorami OKE);
rozwijanie wewnątrzszkolnego doskonalenia w zakresie spełniania wymagań określonych w nowym nadzorze pedagogicznym, ewaluacja pracy szkoły
w poszczególnych obszarach oraz tworzenia programów profilaktycznych/ naprawczych dotyczących m.in. wysokiej absencji, uzależnień
(nikotyna, alkohol, środki psychoaktywne).
3) Baza szkoły
ZADANIA:
1)Współpracaz administratorem budynku szkolnego w zakresie dbałości o stan
techniczny i estetyczny pomieszczeń szkolnych wspólnie użytkowanych sal
lekcyjnych.
Współpraca z I LO w korzystaniu ze wspólnych pomieszczeń bibliotecznych
( czytelnia, wspólne pracownie, np. biologiczna, fizyczna, pracownie
komputerowe)
Systematyczne wzbogacanie zbiorów bibliotecznych w niezbędną literaturę, lektury szkolne i podręczniki
Komputeryzacja zbiorów bibliotecznych
Racjonalne wzbogacanie bazy w nowe pomoce dydaktyczne w ramach posiadanych środków finansowych.
Kształcenie u słuchaczy postaw współodpowiedzialności za mienie szkolne, stan pomieszczeń szkolnych po zakończonych zajęciach, kultury zachowywania się
w budynku szkolnym i przed szkołą.
Stworzenie nowoczesnej pracowni językowej na bazie pracowni komputerowej
Pełne wykorzystanie istniejącej bazy szkoły w celu podnoszenia efektywności nauczania oraz uatrakcyjniania zajęć edukacyjnych.
II. KSZTAŁCENIE
Cele główne w działalności dydaktycznej:
realizacja podstawy programowej na poziomie umożliwiającym słuchaczom zdanie egzaminu maturalnego
dostosowywanie wymagań do poziomu ucznia specyficznej szkoły
dla dorosłych poprzez zmniejszanie napięć towarzyszących procesowi kształcenia
indywidualizacja pracy z uczniem
organizowanie zajęć dodatkowych z uczniami słabymi i uczniami zdolnymi.
Zadania służące realizacji powyższych celów:
stworzenie systemu promocji talentów poprzez zachęcanie zdolnych słuchaczy do uczestnictwa w konkursach wewnątrzszkolnych
i powiatowych,
zapewnianie im możliwości rozwoju poprzez dodatkowe zajęcia (spotkania
w małych grupach przygotowujących do egzaminu maturalnego,
wyrównywanie szans poprzez wprowadzenie 1,5- miesięcznego okresu wyrównawczego na początku roku szkolnego w klasach pierwszych oraz pomoc poprzez zajęcia dodatkowe dla słuchaczy z problemami w nauce
wspieranie uczniów z niepowodzeniami szkolnymi poprzez diagnozowanie słuchaczy rozpoczynających naukę w szkole a następnie zapewnienie im fachowej pomocy ze strony pedagoga szkolnego, pedagogów i psychologów z PPP,
badanie wyników nauczania poprzez ewaluację osiągnięć słuchaczy
(na podstawie wyników egzaminów semestralnych)
systematyczną analizę frekwencji słuchaczy na lekcjach
( praca wychowawców klas i zespołu wychowawczego).
Realizacji powyższych zadań służą następujące działania:
monitorowanie realizacji podstawy programowej;
opracowywanie programów autorskich;
opracowywanie w zespołach przedmiotowych testów badających wyniki nauczania na poszczególnych etapach spójne ze standardami egzaminacyjnymi;
wdrażanie aktywizujących metod nauczania na każdej lekcji;
włączanie w programy nauczania multimedialnych programów edukacyjnych;
organizowanie zajęć pozalekcyjnych z wykorzystaniem Internetu zgodnie
z oczekiwaniami słuchaczy
zastosowanie programów komputerowych w pracy administracyjnej, organizacyjnej szkoły w celu tworzenia statystyk wyników nauczania, projektów organizacyjnych itp.
opracowywanie scenariuszy lekcji z wykorzystaniem technik komputerowych, Internetu, programów multimedialnych;
aktualizacja strony internetowej jako wizytówki szkoły poprzez, publikowanie na niej opracowań, informacji i wiadomości z życia szkoły.
III. WYCHOWANIE I OPIEKA
CEL:
- Stworzenie wizerunku opiekuna klasy i wychowawcy, który będzie
autorytetem moralnym i intelektualnym, osobowością interesującą
charakteryzującą się empatią i potrafiąca współpracować z osobami
dorosłymi w różnym wieku.
Zadania wychowawców klas dotyczących działalności wychowawczej:
promowanie uczniów wyróżniających się pozytywną postawą wobec innych, aktywnością na forum klasy, szkoły i środowiska
(wyróżnienia na zakończenie roku szkolnego w postaci nagród
książkowych, dyplomów );
promowanie za wyniki w nauce oraz wzorową frekwencję, za wysoką średnią ocen (nagrody książkowe, dyplomy uznania );
otwarcie szkoły dla uczniów niepełnosprawnych- wspólne imprezy
z podopiecznymi z Towarzystwa Brata Alberta (kontynuacja wieloletniej działalności)- uwrażliwianie na losy innych ludzi;
opracowanie programu naprawczego dla uczniów opuszczających lekcje;
organizowanie prelekcji, spotkań z fachowcami, których pomocy oczekują słuchacze w ramach Klubu Dyskusyjnego;
organizowanie wspólnych, rodzinnych wycieczek ukazujących korzyści aktywnego i kulturalnego wypoczynku.
Zadania wychowawców klas dotyczących działalności opiekuńczej:
rozeznanie sytuacji rodzinnej słuchaczy
ścisła współpraca z pedagogiem szkolnym i zespołem wychowawczym
udzielanie wsparcia i opieki poprzez współpracę z instytucjami
pozaszkolnymi ( PPP, terapeuci, kuratorzy sądowi).
Zadania wychowawców klas dotyczących przeciwdziałania patologiom
społecznym:
diagnozowanie zjawisk patologicznych środowiska słuchaczy
i opracowanie programu naprawczego w ścisłej współpracy z pedagogiem
i zespołem wychowawczym poprzez przeprowadzanie rozmów, ankiet mających
stanowić rozpoznanie zjawisk patologicznych na terenie szkoły;
uczestniczenie nauczycieli w szkoleniach z zakresu profilaktyki;
systematyczne prowadzenie zajęć z zakresu profilaktyki, uzależnień i promocji zdrowego stylu życia,
współpraca z ośrodkami prowadzącymi działalność profilaktyczną;
prezentowanie materiałów dotyczących profilaktyki;
ustalanie procedur działań rozwiązujących indywidualne problemy ucznia;
stworzenie projektu przeciwdziałania przemocy i agresji.
IV. POLITYKA OTWARTEJ SZKOŁY
Współpraca z rodzicami poprzez:
rozmowy indywidualne z dyrektorem,
rozmowy indywidualne z wychowawcą klasy i innymi uczącymi,
kontakty telefoniczne w celu poinformowania o absencji słuchaczy,
spotkania z wychowawcą i dyrektorem zwłaszcza w klasach pierwszych
lub w miarę potrzeb w innych klasach ( 1-2 razy w semestrze)
zapraszanie rodziców na imprezy szkolne (n p. konferencje naukowe, na których
słuchacze prezentują swoje umiejętności i swoją pracę pozalekcyjną)
Współpraca ze środowiskiem lokalnympoprzez:
udział dyrektora i nauczycieli w życiu publicznym, społeczno-kulturalnym gminy i powiatu,
organizowanie spotkań z ludźmi zasłużonymi dla regionu (radni, posłowie, przedstawiciele kultury),
udział władz powiatowych w uroczystościach oraz imprezach organizowanych przez szkołę,
współpraca z różnymi podmiotami o charakterze kulturalnym, oświatowym
i społecznym działającymi w środowisku -Muzeum w Chrzanowie, Miejska Biblioteka Publiczna, MOKSiR, Fundacja Brata Alberta w Chrzanowie,
włączanie się do akcji porządkowania otoczenia szkoły,
udział w masowych imprezach środowiskowych,
udział słuchaczy w akcjach i konkursach, organizowanych na terenie miasta
i powiatu,
promocja kultury miasta i regionu – wyjścia do kina, teatru, na wystawy
nawiązywanie współpracy z innymi szkołami.
PROMOCJA SZKOŁY
udział w targach edukacyjnych organizowanych na terenie Powiatu
opracowanie folderu zachęcającego do nauki w naszej szkole, ukazującego atrakcyjność oferty edukacyjnej liceum, kontakty z prasą lokalną
i regionalną,
systematyczne uaktualnianie strony internetowej szkoły www.lodor.pl
promowanie pozytywnego wizerunku szkoły na portalach społecznościowych
( facebook, fanpage),
rejestrowanie ważnych wydarzeń z życia szkoły w kronice szkolnej i na stronie internetowej,
założenie księgi wspomnień „O mojej wieczorówce” lub” Moje wspomnienia
o LOD” na podstawie corocznych refleksji Absolwentów,
coroczne organizowanie zjazdów Absolwentów i (zjazdów jubileuszowych
co 10 lat),
spotkania z Absolwentami, którzy osiągnęli sukcesy życiowe.
------------------------------------------------------------------------------------------------
NASZA SZKOŁA JEST
PRZYJAZNA, OTWARTA, ŻYCZLIWA I KREATYWNA,
w której
„ Z człowieka wydobywa się to, co w nim najlepsze „
i gdzie
„ Człowieka mierzy się miarą serca”
KIERUNEK PRACY NASZEJ SZKOŁY
„Człowieka nie można traktować jako zło konieczne, ale jako twórcze zadanie"
/M. Grzegorczyk/
„Sztuka współżycia - umiejętność wydobywania z człowieka tego, co w nim najlepsze”
/S. Garczyński/
MISJA SZKOŁY